Zaključak
Literatura koju preporučujemo
—————————————————————————————
6. Kreativna empatija kao umeće
Kreativnu empatiju kao umeće možemo definisati:
– kao kombinaciju skupa vrednosti i ponašanja i
– kao usklađeni skup navika delovanja u funkciji pomaganja drugima.
Umeće kreativne empatije se zasniva na tri grupe sposobnosti koje se uslovno mogu izraziti tzv. kvocijentima:
– IQ govori o sposobnosti uspešnog i brzog snalaženja u novim situacijama na osnovu apstraktnog razmišljanja, odnosno rešavanja problema putem ustanovljavanja uzročno-posledičnih veza i odnosa. Prvenstveno se nasleđuje i vrlo malo može da se razvija tokom života.
– EQ govori o sposobnostima prepoznavanja sopstvenih i tuđih emocija i misli, o sposobnosti njihovog kanalisanja. Uči se i razvija tokom celog života.
– SQ govori o sposobnostima da sebe, druge ljude i razne procese osvestimo, ne samo kao zbir pojedinih elemenata, nego kao smisleni skup tih elemenata i njihovu celovitost. SQ je sposobnost da damo dublji smisao životu, da shvatimo međusobnu povezanost svih ljudi. Na razvoj SQ-a se može uticati tokom celog života, a posebno u periodu srednjih i zrelih godina.
U narednoj šemi prikazana su umeća koja karakterišu kreativnu empatiju, a proizilaze iz svesnosti.
Važno je napomenuti da su umeća koja karakterišu kreativnu empatiju međusobno povezana, da utiču jedna na drugu i da povratno utiču na razvoj kreativne empatije kao celine, a time i na razvoj svesnosti.
Nazad